Rahdituspaino
Rahdituspaino tunnetaan myös nimillä tilavuuspaino ja volyymipaino, tilavuuspainoa ja volyymipainoa käytetään yleensä pakettikuljetuksissa.
Rahdituspainoa käytetään kun lähetys hinnoitellaan sen viemän tilan perusteella varsinaisen painon sijasta. Rahdituspaino on yleisesti käytössä rahtikuljetusliikkeillä esim. DB Schenkerillä, myös Posti ja Matkahuolto käyttävät rahdituspainohinnoittelua. Esim. Matkahuollon pakettilähetyksissä paketit hinnoitellaan rahdituspainon perusteella kun sen koko ylittää 0.07 kuutiota.
Laskutus tehdään aina kuljetusyhtiön ilmoittaman painon tai tilavuuden perusteella.
Pakettikuljetukset
Pakettikuljetuksien tilavuusmitan laskemiseksi käytetään normaalisti 250kg/m3, huomioithan että kuljetusyhtiöillä voi olla omat kaavansa jolla tilavuuspaino lasketaan, joten laskutettava voi muuttua kuljetusyhtiökohtaisesti.
Kotimaan pakettikuljetuksissa voit laskea volyymipainon seuraavalla kaavalla Postin, Matkahuollon sekä DB Schenkerin pakettipalveluille.
Pituus*leveys*korkeus m * 250kg/m3.
Esimerkit:
20x20x20 cm paketille lasket volyymipainon seuraavalla tavalla: 0.2x0.2x0.2*250 = 2 kg
Eli olettaen että pakettisi on 1kg varsinaiselta painoltaan niin kuljetusyhtiö voi laskuttaa lähetyksen 2 kg perusteella mikäli lähetys on rahdituspainoveloitteinen.
Vastaavasti jos paketti on 5kg painoltaan ja 20x20x20cm veloitetaan se varsinaisella painolla 5 kg perusteella.
Suurempana yllätyksenä tulee usein että esim 40x40x40cm paketti on volyymipainoltaan 16 kg
Kuljetusyhtiöillä on erilaisia kaavoja miten lähetyksen tilavuuspaino/volyymipaino/rahdituspaino veloitetaan joten nämä on hyvä selvittää hyvissä ajoin kun tekee hintavertailua kuljetusyhtiöiden välillä.
Esimerkkeinä:
Kuljetusyhtiö A veloitustapa on -> 1kg paketti 40x40x40 cm paketti olisi 40x40x40/5000 = 12.8 kg -> 13 kg. Tai 0.4x0.4x0.4*200 = 12.8 kg -> 13 kg. Vastaavasti jos paketin varsinainen paino on 3 kg 20x20x20cm niin lähetys laskutetaan 3 kg perusteella.
Kotimaan lavakuljetukset
Teholava 80x60cm täyttää kuormatilasta 0.2 lavametriä ja on täten laskennallisesti rahdituspainoltaan 370 kg. EUR-lava 120x80cm 0.4 lvm-> 740 kg ja FIN-lava 0.5 lvm 925kg
Lähetyksen lvm laskutapa esim. EUR-lava: 1.2 x 0.8 / 2.4 = 0.4 lvm. Lähetys saa siis olla 220cm korkea jos kuljetusyhtiö tämän hyväksyy korkeudeksi ja lähetys laskutetaan 800 kg perusteella, mikäli varsinainen paino ylittää 800 kg menee hinta kg perusteella.
Huomioithan että vaikka lähetys on pakattu esim. EUR-lavalle, niin mikäli itse lähetys tulee lavasta ulos niin rahdituspaino lasketaan tämän ulouman perusteella ja voi huomattavasti nostaa lähetyksen hintaa koska tämä osa lähetyksestä tekee lähetyksestä usein päällelastauskelvottoman.
Kun lähetys todetaan päällelastauskelvottomaksi hinnoitellaan se lavametrien mukaan, esim. päällelastaamaton FIN-lava on rahdituspainoltaan 1 lavametrin -> 1850 kg.
Milloin lavasta tulee päällelastaamiskelvoton
Lava ei ole tasaisesti pinottu tai päällelastauksessa painuu kasaan.
Lava on päälle 120cm korkea.
Lähetys on VAK-luokiteltu
Lähetyksen päälle tulee pystyä lastaamaan ja lähetys pitää pystyä lastaamaan toisen lavan päälle. Esim. mönkijät ja erilaiset koneet pitäisi pakata puulaatikkoon soveltuakseen päällelastattavana lähetettäväksi.
Huomioithan että rahdinkuljettajalla on aina oikeus korjata rahdituspainoa mikäli lähetyksen ilmoitetut tiedot poikkeavat varsinaisesta.
Ulkomaan ja kotimaan lähetyksissä kuljetusyhtiöillä on usein eri tapa laskea rahdituspaino.