AKT:n lakko alkaa keskiviikkona 15.2. – näin varmistat lähetyksien sujuvuuden lakon aikana!

AKT:n lakko alkaa keskiviikkona 15.2. – näin varmistat lähetyksien sujuvuuden lakon aikana!

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT antoi aiemmin lakkovaroituksen vastatoimena palkankorotuksia ja laadullisia kysymyksiä koskevassa työtaistelussa. Huomenna 15.2. alkava lakko koskettaa peräti neljää eri sopimusalaa, ja työtaistelu koskettaa kaikkiaan noin 9000 työntekijää kuorma-autoalalla, säiliöauto- ja öljytuotealalla, ahtausalalla sekä terminaalitoiminta-alalla. Lakon laajuuden vuoksi vaikutus ulkomaanlähetyksiin on väistämätön. 

Mihin lakko vaikuttaa?

Työtaistelu vaikuttaa laajamittaisesti kaikkiin lähetyksiin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Erityisesti ulkomaankauppaan lakon vaikutukset iskevät voimakkaimmin. Yksi syy siihen on 1.2. voimaan tullut ahtausalan ylityökielto, joka alkaa kuormittaa pitkittyessään laivayhteyksin liikkuvia tuonti- ja vientikuljetuksia. 

Ulkomaantoimituksiin liittyviä kuljetusaikatauluja ei voida mahdollisen lakon aikana taata ja tämä kannattaa huomioida myös ulkomaanlähetyksiä tarjoavan yrityksen verkkokaupassa tai -sivuilla. 

Näin lakko vaikuttaa tukemiimme kuljetusyhtiöihin

DB Schenker: Lakko vaikuttaa suuresti DB Schenkerin kuljetuksiin. Tämä hidastaa tuonnin ja viennin lisäksi huomattavasti myös kotimaan kuljetuksia. DB Schenker tiedottaa, että he pyrkivät pitämään tuotantonsa käynnissä mahdollisuuksien mukaan myös työtaistelutoimien aikana. Kuljetuksissa DB Schenker priorisoi yhteiskunnalle tärkeät tuotteet kuten lääkkeet ja elintarvikkeet.

GLS: Lakolla saattaa olla vaikutusta GLS:n alihankkijoiden Postin ja DB Schenkerin hoitamiin vientinoutoihin ja kotimaan jakeluihin. Lakon ei pitäisi vaikuttaa GLS:n lähetysten maastalähtöön.

Matkahuolto: Lakko ei vaikuta Matkahuollon kautta kulkeviin lähetyksiin juuri ollenkaan.

Posti: Lakko vaikuttaa suuresti Postin kuljetuksiin. Lakolla on vaikutuksia ainakin Postin kuljetus- ja terminaalitoimintoihin sekä kotimaan ja ulkomaan lähetyksiin. Posti on arvioinut, että lakon ja tukitoimien takia pakettien, kirjeiden, lehtien sekä ulkomailta saapuvien ja lähtevien lähetysten kulku viivästyy useista päivistä yli viikkoon. Sama arvio koskee myös rahtikuljetuksia.  

Postnord: Lakon vaikutus Postnordin kautta kulkeviin lähetyksiin on todella pieni. Mutta ahtaajien lakon takia voi ulkomaankuljetuksissa olla viiveitä, erityisesti Saksan liikenteen osalta. Jos satamat sulkeutuvat kokonaan vaikuttaa tämä luonnollisesti kaikkeen tuonti- ja vientitoimintaan.

UPS: Lakon vaikutus UPS lähetyksiin on todella vähäinen. Olemme ennakkoon selvittäneet, että lakolla on kaikista vähäisin vaikutus ulkomaanlähetyksissä UPS Express saver -palveluun. Shipitillä on nopea ja varma kuljetus UPS:n kautta, joten tämä kannattaa varmistaa, että löytyy omista kuljetusvaihtoehdoista.


Autamme sinua myös lakon aikana 

Poikkeustilanteen takia asiakaspalvelumme saattaa hieman ruuhkautua, mutta pyrimme silti aina auttamaan sinua lähetyksiin liittyvissä kysymyksissä parhaan mukaan. 

Shipitillä on useita eri kuljetuspalvelukumppaneita, joiden kanssa etsimme haastavissakin tilanteissa parhaimmat ratkaisut asiakkaillemme. 

Shipitin vinkkilista lakon ajalle 

  • Tiedottaminen verkkokaupassa ja sosiaalisessa mediassa: kertokaa asiakkaillenne, että työtaistelu saattaa aiheuttaa toimitusten viivästyksiä kuljetusyhtiöstä riippuen
  • Suosittelemme lisäämään verkkokaupan toimitustapoihin eri kuljetusyhtiöiden toimitustapoja
    • Lakon vaikutuspiirin kuuluvien yhtiöiden väliaikainen piilottaminen verkkokaupasta
    • Lakon vaikutuspiirin ulkopuolelle kuuluvien toimitustapojen lisääminen kauppaasi
  • Työtaistelun aikataulun seuraaminen ammattiliiton sivuilta

Olethan rohkeasti meihin yhteydessä, jos kysyttävää ilmenee!

 

Etkö ole vielä asiakas?

Rekisteröidy veloituksetta Shipitin yritysasiakkaaksi, rekisteröitymisen jälkeen pääset heti luomaan lähetyksiä ja tulostamaan osoitekortteja, kaikki tämä vie sinulta noin minuutin.

Lue lisää Shipitin tarjoamista palveluista verkkokaupoille. Mieltä askarruttavissa asioissa, olethan yhteydessä meidän asiakaspalveluumme.

Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 9 – 16:00

  • +358 (0) 20 752 8488
  • asiakaspalvelu ( at) shipit.fi
  • verkkosivujen chatti

 

Lue myös muut AKT:n lakkoon liittyvät uutisemme

Mahdolliset AKT:n lakot vaikuttavat DB Schenkerin kuljetuksiin

Mahdollinen auto- ja kuljetusalojen lakko ei vaikuta Matkahuollon kuljetuksiin

Mahdollinen AKT:n lakko vaikeuttaa Postin lähetysten kulkua

GLS info mahdollisen AKT:n lakon vaikutuksista kuljteuksiin