Verkkokaupan lähetysten oikeaoppinen pakkaaminen

Verkkokaupan lähetysten oikeaoppinen pakkaaminen

Verkkokaupan menestyksen yksi keskeisistä tekijöistä on asiakkaiden saama ensiluokkainen toimituskokemus. Oikeaoppinen pakkaaminen on avainasemassa, jotta tuotteet saapuvat perille ehjinä ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Tässä artikkelissa jaamme asiantuntijan vinkit oikeaoppiseen pakkaamiseen, jotta voit varmistaa tuotteidesi turvallisen kuljetuksen, Annamme vinkkejä myös kuinka pakkaat eri kokoisia tuotteita samaan laatikkoon, miten suljet laatikon oikein, kuinka huomioit vastuullisuuden ja kierrätyksen ja miten vahvistat markkinointia ja yrityksen brändiä pakkaamisen avulla.


1. Tuotteiden oikea sijoittelu laatikkoon

Erikokoisten tuotteiden oikea sijoittelu laatikkoon on ensiarvoisen tärkeää. Suuremmat ja kestävämmät tuotteet tulisi sijoittaa laatikon pohjalle ja kevyemmät päälle. Lisäksi on hyvä käyttää täyteaineita, kuten kuplamuovia tai paperia, jotta tuote / tuotteet eivät pääse liikkumaan ja kolhimaan toisiaan.

 

2. Oikea laatikon valinta

Valitse sopivan kokoinen ja kestävä laatikko. Liian suuri laatikko voi aiheuttaa tuotteiden liikkumista ja rikkoutumista sekä tuo sinulle suotta lisäkuluja, kun taas liian pieni laatikko voi puristaa tuotteita. Laatikon tulisi olla myös riittävän vahva kestämään kuljetuksen rasitukset. Käytetyt pahvilaatikot menettävät kestävyytensä. 

- Tehdaspakkaus ei myöskään ole riittävä eikä suunniteltu pakettiliikenteeseen, muistuttaa Shipitin COO Sami Hakanen

 

Painavat paketit

Yli 70 kg tulee aina olla lavalla, Postin paketit täytyy pakata lavalle jo 35 kg lähtien. Muista myös liimata yli 23 kg paketteihin HEAVY-tarra.

- Huomioi, että joillakin kuljetusyhtiöillä esimerkiksi UPS:lla saattaa tulla lisämaksu, jos lähetys ei ole symmetriseen laatikkoon pakattu tai jos laatikossa on kahvat tai pyörät, myös metallilaatikko tai puulaatikko saattaa aiheuttaa erilliskäsittely maksun, Hakanen huomauttaa.

 

3. Laatikon sulkeminen oikein ja pakkausmerkinnät

Käytä vahvaa teippiä sulkiessasi laatikon. Varmista, että teippi on riittävän leveä ja kattaa kaikki saumat. Tämä estää laatikon aukeamisen ja suojaa sisältöä mahdollisilta vaurioilta. 

- H-mallinen teippaus on paras vaihtoehto, vinkkaa Hakanen

 
Tee lähetysmerkinnät selkeästi

Muista poistaa vanhat tarrat ja merkinnät, varsinkin vanhat vaarallisten aineiden merkinnät. Viivakoodin tulee olla suorana, ei reunan yli taivutettu.

 

5. Vastuullisuus ja kierrätys

Käytä ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja aina kun mahdollista. 

Voit vaihtaa muoviset pakkauspussit kierrätettäviin postituspusseihin sekä kuplamuovin biohajoavaan pakkausmateriaaliin (voimapaperi). 

- Lisäksi kannattaa kannustaa asiakkaita kierrättämään pakkausmateriaalit omalla osuudellaan vastuullisuudesta, Hakanen vinkkaa.

 

6. Markkinointi ja brändin huomioiminen

Pakkaaminen tarjoaa mahdollisuuden vahvistaa omaa brändiäsi ja luoda unohtumaton asiakaskokemus. Voit käyttää brändin värejä, logoa tai jopa personoituja viestejä kiitoksena asiakkaalle.

- Henkilökohtaiset viestit sitouttavat asiakkaita ja kasvattaa asiakastyytyväisyyttä. Kortteihin kannattaa myös laittaa yrityksesi some- kanavat, sillä tänä päivänä asiakkaat jakavat omissa some-kanavissaan näitä pieniä persoonallisia asioita ja tägäävät yrityksiä ja näin saat samalla yrityksellesi näkyvyyttä, Hakanen vinkkaa.

 

Yhteenvetona

Verkkokaupan lähetysten oikeaoppinen pakkaaminen on keskeinen osa asiakaskokemuksen onnistumista. Se vaatii tarkkuutta, huolellisuutta ja huomiota yksityiskohtiin. Panostamalla oikeaoppiseen pakkaamiseen varmistat tyytyväiset asiakkaat ja vältät tuotteiden vaurioitumisen kuljetuksen aikana.


Shipitin asiakaspalvelu auttaa mielellään logistiikkaan liittyvissä kysymyksissä. Tutustu lisää monipuolisiin palveluihimme verkkokauppoille osoitteessa shipit.fi/verkkokaupoille.


Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 9-16