Vieraskynä: Verkkokaupan kansainvälinen myynti - laajenna hallitusti ja helposti

Vieraskynä: Verkkokaupan kansainvälinen myynti - laajenna hallitusti ja helposti

Kirjoittanut: Vilkas.fi, Linnea Orimus, Marketing Manager (Vilkas Group)

Useat verkkokauppiaat aloittavat myyntinsä ensin kotimaisilla markkinoilla. Myöhemmin, verkkoliiketoiminnan kasvettua ja vahvistuttua, alkavat kauppiaat vasta pohtia siirtymistä kansainvälisille markkinoille. Tämä lähestymistapa on täysin ok, mutta mikään ei estä sinua aloittamasta suoraan kansainvälisellä myynnillä. Helppokäyttöisen Vilkas Now -verkkokauppa-alustan avulla voit helposti myydä tuotteitasi Suomen ulkopuolelle hyödyntämällä eri kieliversioita ja tarjoamalla räätälöityjä maksu- ja toimitusvaihtoehtoja. Nämä verkkokaupan ominaisuudet mahdollistavat verkkokaupan hallitun laajentumisen ja uusien markkinoiden kokeilemisen kotimaan rajojen ulkopuolelle. Voit laajentaa toimintaa rajoitetusti, ilman tarvetta tehdä lisäinvestointeja verkkokauppateknologiaan.

Miten hyödyt kansainvälisestä myynnistä? Verkkokaupan tilausten toimittaminen kansainvälisesti voi aluksi tuntua hieman pelottavalta. Laajemmilla markkinoilla on kuitenkin useita hyötyjä myös pienemmälle kauppiaalle:

Paremmat myyntimahdollisuudet: Kun myyt tuotteita verkossa kansainvälisesti, voit saavuttaa uusia markkinoita, potentiaalisten asiakkaiden määrä kasvaa huomattavasti, mikä kasvattaa myyntimahdollisuuksia. Tämä on erityisen tärkeää, mikäli koet että Suomessa tuotteilla on rajallinen kasvupotentiaali.

Tulovirtojen monipuolistaminen: Myymällä tuotteita verkossa maasta riippumatta voit hajauttaa tulovirtojasi ja vähentää riippuvuutta yksittäisestä maasta tai markkinasta. Tämä voi auttaa pienentämään talouden taantumien tai muiden häiriöiden riskiä yhdellä alueella.

Tavoita markkinaraot, joita ei löydy Suomesta: Kansainvälisillä markkinoilla tuotteillesi voi olla ihan erilainen kysyntä kuin vaikkapa Suomessa. Voit tavoittaa juuri sinun tuotteillesi sopivat markkinaraot ja asiakassegmentit.

Pienemmät kustannukset: Myydessäsi sijainnista riippumatta säästät esim. perinteisissä kivijalkakauppoihin liittyvissä kuluissa, kuten tilavuokrissa ja henkilöstökuluissa.

 

Vilkas Now mahdollistaa kansainvälisen myynnin helposti ja vaivattomasti

Voit määritellä verkkokauppasi taustahallinnasta mille maille ja alueille myyt tuotteitasi. Samalla voit saavuttaa kokonaan uudet markkinat ja kasvattaa myyntimahdollisuuksiasi. Rajattujen myyntialueiden hallitseminen Vilkas Now -verkkokauppa-alustassa on hyvin vaivatonta eikä sinun tarvitse rakentaa useaa eri verkkokauppaa alueille. Alusta kääntää automaattisesti kaupan haluamallesi kielelle, ja sinun tarvitsee kääntää vain itse lisäämäsi tekstisisällöt, kuten esim. tuotekuvaukset. 

Lisäksi palvelet asiakkaitasi paremmin, kun tarjoat heille juuri ne maksu- ja toimitustavat, joita asiakkaasi toivovat. Suomessa tunnetut palveluntarjoajat kuten Matkahuolto ja Paytrail, eivät ole yhtä tunnettuja muualla Euroopassa. Pohjoismaiset asiakkaat toivovat usein PostNordia, kun taas Pohjoismaiden ulkopuolella DHL, GLS ja UPS ovat selkeästi tunnetumpia. Asiakkaat kokevat verkkokaupan luotettavaksi, kun tarjolla on heille tutut ja luotetut logistiikka- ja maksukumppanit. Tarjoat näin siis paremman ostokokemuksen asiakkaillesi, kun samalla optimoit logistiikka-  ja toimitusprosessia. Tämä voi auttaa vähentämään toimituskuluja, nopeuttamaan toimitusaikoja sekä varmistamaan, että oikeat tuotteet toimitetaan oikeille asiakkaille. 

Mm. Vilkkaan yhteistyökumppani Shipit tarjoaa kaikki nämä asiakkaasi tarvitsemat toimituspalvelut niin kotimaan kuin ulkomaankauppaan yhdestä palvelusta, yhdellä helpolla integraatiolla ilman kiinteitä kuukausimaksuja. 

Olethan myös tietoinen eri maiden sähköisen kaupankäynnin sääntelyvaatimuksista, kuten tietosuoja- ja kuluttajansuojalainsäädännöstä? Euroopan Unionissa (EU) on pääosin yhtenäiset säännökset, mutta tilanne voi olla toinen EU:n ulkopuolella. Rajoittamalla toimintasi vain tiettyihin maihin tai rajattuihin alueisiin, voit aloittaa helpommin hallittavista sisämarkkinoista ja varmistaa, että noudatat asiaankuuluvia säädöksiä. 

 

Miksi kotimaisten yritysten kannattaa kansainvälistyä?

Suomalaiset yritykset ja tuotteet ovat tunnetusti haluttuja kansainvälisillä markkinoilla. Kotimaiset tuotteet tunnetaankin korkeasta laadusta ja luotettavuudesta. Suomella on vahva maine teknologian, muotoilun ja kestävän kehityksen aloilla. Kun myyt kotimaisia tuotteita kansainvälisesti, hyödynnät jo saavutettua positiivista mainetta, ja houkuttelet kauppaasi asiakkaita, jotka arvostavat innovaatioita ja kestävyyttä. Et ole riippuvainen kotimarkkinoiden taloudesta, vaan laajennat tulovirtojasi, joihin ei vaikuta kotimaan suhdannevaihtelut tai markkinamuutokset.

 

Yhteenveto

Verkkokauppa on yksi kustannustehokkaimmista muodoista testata uusia markkinoita ja tehdä käytännönläheistä markkinatutkimusta niin tuotteiden kysynnästä kuin markkinointistrategiastakin. Verkkomyyntiin ja digimarkkinoinnin strategiaan on kohtuullisen vaivatonta tehdä muutoksia saatujen käytännön kokemusten perusteella verrattuna kalliisiin tila- ja henkilöstöinvestointeihin vieraassa ympäristössä.

Useat kauppiaat ovatkin tehneet kokeiluita uusista myyntialueista nimenomaan verkkokaupan avulla, selvittäen muun muassa kansainvälisten asiakkaiden ostokäyttäytymisen eroja, tapoja ja toiveita sekä alueella parhaiten toimivia liiketoiminnan prosesseja. Vasta tämän jälkeen, kokeilun ja parantelun tuloksena, kauppiaat ovat investoineet kivijalkamyymälään uudella alueella.

 

Vilkas Now L - verkkokauppapalvelu, joka soveltuu vaativiinkin tarpeisiin

Now L -verkkokaupalla voit tehostaa myyntiä erityisesti arvokkaampien tuotteiden osalta tarjoamalla tuotekohtaisia toimitustapoja, mikä voi kasvattaa asiakkaiden ostoskorin arvoa. Lisäksi voit mukauttaa toimitus- ja maksutapoja sekä hinnoittelua eri alueille, ja lisätä kauppasi houkuttelevuutta asiakkaiden silmissä erityisesti alueilla, joilla he ovat tottuneet tiettyihin toimittajiin, kuten Pohjoismaissa. Now L mahdollistaa liiketoimintasi laajentamisen kansainvälisille markkinoille lukuisilla eri kieliversioilla. 

Yhä useampi haluaa toteuttaa verkkokauppansa itse. Tyytyväisimmät verkkokauppansa itse rakentaneet tekivät sen Vilkas Now:n avulla*. Hyppää mukaan tyytyväisten kauppiaiden joukkoon - ja vaihda seuraava vaihde päälle verkkoliiketoiminnassasi. 

Lue lisää Vilkas Now:sta

Lue lisää Shipitin palveluista Vilkas- verkkokaupoille

*Lähde: Paytrailin tutkimus verkkokauppa-alustoista 2023 https://www.paytrail.com/raportti/verkkokauppa-alustat-2023