EDIT: 24.9. Koronaviruksen vaikutukset pakettikuljetuksiin

EDIT: 24.9. Koronaviruksen vaikutukset pakettikuljetuksiin

Huomioithan lähetyksiä tehdessäsi, että käsidesinfiointiaineet luokitellaan vaaralliseksi aineeksi ja näitä ei saa lähettää kuljetusyhtiöiden kautta ulkomaille. Shipitin yhteistyökumppanina vaarallisten aineiden kuljetuksissa toimii Cargo Safe.

Pakettikuljetukset kotimaassa ja maailmanlaajuisesti toimivat vielä pääsääntöisesti normaalisti, poikkeuksia voi esiintyä jakelukäytännöissä ja etenkin perille toimitukset tulevat kuljetusyhtiöillä lisääntymään.

Toimituksien poikkeamissa voi tapahtua muutoksia ilmoittamatta ja kuljetusyhtiötkään eivät aina pysty näihin varautumaan tai näistä ilmoittamaan etukäteen, Shipit pyrkii päivittämään ajantasaiset ohjeistukset tälle kyseiselle sivulle.

Yrityksien ja yksityisten on hyvä varautua muuttuviin käytäntöihin kuljetustavoissa koronaviruksen vuoksi. Alla käymme läpi vaikutukset ja tuomme myös ajankohtaiset päivitykset koronaviruksen vaikutuksista pakettikuljetuksiin.

Huomioithan että kuljetusyhtiöt voivat Force Majeureen vedoten lopettaa pakettien toimituksen tai vastaanottamisen, tilanteen tai kansainvälisten rajoitteiden näin vaatiessa.

Yritys- ja kotiinkuljetukset

Kotiinkuljetukset tulevat kotimaassa ja maailmanlaajuisesti kasvamaan. Tämä voi johtaa osittaisiin viiveisiin kansainvälisissä pakettikuljetuksissa.

Niiden lähetysten osalta, joissa vastaanottaja on yritys, tulee varmistaa, että nämä pystyvät lähetyksen vastaanottamaan paikan päällä. Mikäli yritys ei voi järjestää edustajaa vastaanottamaan lähetystä, suosittelemme lähettämään lähetyksen yksityisosoitteeseen, jotta lähetys voidaan toimittaa perille. Samanlaisia muutoksia on odotettavissa kaikissa maissa. Huomioithan että iso osa kuljetuspalveluista ei tue palvelumuutoksia kun lähetys on jo lähetetty, kuriirilähetyksissä maksullisia palvelumuutoksia pystyy vielä tekemään.

Ovelle toimituksissa on hyvä huomioida myös että esimerkiksi yrityksille suunnatut kuljetuspalvelut eivät välttämättä palvele yksityishenkilöitä samalla tavalla ja kannattaakin valita yksityishenkilöille sopiva kuljetuspalvelu.

Kotiintoimituksissa ei vastaanottajalta vaadita poikkeustilanteen vuoksi allekirjoitusta, vaan kuski kirjoittaa asiakkaan nimenselvennyksen kuittauslistalle ja paketti voidaan jättää oven taakse.

Noutopisteisiin toimitukset

Pakettipisteisiin toimituksiin voi odottaa tulevan muutoksia mm. Tiettyjen pisteiden sulkemisella ja pakettien ohjauksissa esimerkiksi pakettiautomaatteihin. Tässä huomioitavaa on etenkin pakettiautomaattien rajattu kapasiteetti; joten suosittelemme asiakkaita noutamaan lähetyksensä ripeästi jotta pakettiliikenne sujuu sulavasti.

Noutopisteissä kassahenkilöt eivät myöskään käsittele asiakkaan matkapuhelinta, henkilötodistus ja matkapuhelin pysyvät asiakkaan omassa kädessä ja toimituksesta ei myöskään oteta vastaanottajalta kuittausta kaikissa tapauksissa.

Poikkeustilan käynnistyessä Euroopan maissa, tietyt noutopisteet tulevat sulkeutumaan kokonaisuudessaan niin kotimaassa kuin Euroopassa. UPS:n yksittäisiä Access Point pisteitä voi olla suljettuna myös Suomen päässä.

Huomioithan että noutopisteitä voi poistua käytöstä ilman ennakkotiedotusta. Verkkokauppiaille tämä voi myös näkyä virheinä kun lähetystä yritetään luoda, tällöin on hyvä tarkistaa että lähetyksen noutopiste ei ole suljettujen listalla. Posti on sulkenut osan noutopisteistään poikkeustilanteen vuoksi: tarkempi lista suljetuista noutopisteistä >

Maakohtaisia ohjeistuksia sekä rahtiliikenne 13.5.

Rahtiliikenne toimii vielä pääsääntöisesti normaalisti. Poikkeuksia tällä hetkellä esim. Tuonnit Wuhanista, sekä kuljetukset Kuwaitiin. Kuljetuskapasiteetit voivat kuitenkin kärsiä vähentyneiden lentojen jmv. vuoksi.

Lentorahtiliikenteessä kuljetuskapasiteetit ovat koitolla, kapasiteettiongelmia esiintyy maailmanlaajuisesti.

Pakettipalvelut toimivat pääsääntöisesti normaalisti Eurooppaan, mantereen välisissä kuljetuksissa suosittelemme käyttämään kuriiri-yhtiöiden palveluita - kuriiri-yhtiöt käyttävät suureksi osaksi omia rahtikoneita mutta haja-asutusalueilla voi matkustajakoneiden reittien vähentymisen johdosta esiintyä viiveitä. Volyymien siirtyessä kuriirilähetyksiin kansainvälisissä kuljetuksissa, voi pieniä viiveitä esiintyä myös näissä kuljetuksissa. Kuljetukset moniin Aasian maihin poikki.

Pakettipalveluita varten Yhdysvaltoihin suosittelemme FedEx ja UPS palveluita.

Finnair keskeyttää rahtiliikenteen Yhdysvaltoihin matkustajaliikenteen pysäyttämisen takia.

Intiaan ei kuljetuksia tällä hetkellä lainkaan.

Posti 24.9.

Postin kuljetukset Eu ulkopuolelle pääsääntöisesti poikki.

Postin kotimaan noutopisteissä myös pieniä poikkeuksia, lue ajankohtaiset noutopistepäivitykset Postille täältä >

Posti pidensi säilytysaikaa noutopisteissä 7 päivästä -> 21 päivään 23.3 jälkeen lähetetyille paketeille. Huomioithan että tämän vuoksi mm. Pakettiautomaatit ovat tilapäisesti osittain täynnä ja lähetyksiä ohjataan eri noutopisteisiin.

Maat joihin lähettäessä Postikuljetuksena paketin on varauduttava viiveisiin

  • Kaikki maat.

Maat joihin Postilähetyksiä ei toimiteta lainkaan tällä hetkellä

  • Kaikki EU:n ulkopuoleiset maat paitsi: Argentiina, Brasilia, Egypti, Etelä-Korea, Hong Kong, Intia, Israel Japani, Kanada, Kiina, Kirgisia, Meksiko, Singapore, Tadzikistan, Thaimaa, Turkmenistan Vietnam ja Yhdysvallat.
  • EU-maat: Malta

Posti palauttaa lähetykset joita se ei pysty toimittamaan, lähetyksistä voi tehdä notifikaation Shipitille ja teemme näistä reklamaation Postille.

Postnord 8.5.

Postnord käynnistää jälleen MyPack Collect toimitukset Eurooppaan. Poikkeuksena Espanja minne pystyy edelleen lähettämään vain Postnord Home palvelulla.

UPS poikkeuksia toimituksissa EDIT 3.7.

UPS toimii pääsääntöisesti normaalisti vaikka lähetyksissä voi esiintyä poikkeuksia esim. toimitusajoissa.

Kaikilla alueilla pätee myös sääntö että toimituksista ei ole pakollista ottaa vastaanottajalta kuittausta, vaan kuski kuittaa toimituksen jaetuksi. Yritysjakelut toimivat normaalisti, mutta näissä on hyvä varmistaa että yritys pystyy vastaanottamaan paketteja ennen lähettämistä.

Mikäli UPS ei saa toimitettua lähetystä ja kyseessä on ei karenteenissa oleva alue, yritetään jakelua uudestaan. Mikäli lähetystä ei saada toimitettua - säilyttää UPS kuljetusta normaalisti terminaalissa 5 päivää. Tiedoissa voi olla aluekohtaisia poikkeamia.

Noutopisteisiin jakelut:

UPS:llä on poikkeuksia noutopistejakeluissa Euroopassa. Lähetys voi tosin vielä ohjautua UPS Access Pointtiin tai terminaaliin noudettavaksi mikäli sitä ei saada toimitettua tai lähetys on matkalla alueelle johon kuljetuksia ei suoriteta. Yksittäisiä Access Pointteja voi olla myös suljettuna Suomessa. EDIT 14.5: Lisäsimme UPS Access Point-toimitukset takaisin linjoille EDIT 18.6.2020 noin 95% pisteistä on toiminnassa tällä hetkellä.

Poikkeuksia jakeluissa yrityksille ja yksityisille:

Tarkista täältä poikkeamat UPS:n Aasian liikenteessä >

Poikkeamat kuljetuksissa Afrikkaan >

HUOM: oletamme että seuraavat rajoitukset koskevat kaikkia kuljetusyhtiöitä koska tiedot on UPS:lle välitetty valitolliselta taholta.

EU:n ulkopuoliset maat monet ottamassa rajoituksia käyttöön, joten palvelupoikkeuksia voi tulla ilmoittamatta.

GLS poikkeamat 31.8.

GLS toimitukset toimivat suht normaalisti Eurooppaan tällä hetkellä.

Lisäsimme jokaiseen GLS pakettiin FlexDelivery-lisäpalvelun, lisäpalvelun avulla vastaanottajalle lähetetään sähköpostitse lisätietoa ja eri toimitusmahdollisuuksia.

  • Asiakas saa tiedon saapuvasta lähetyksestä ja sen toimituksesta
  • Saatavilla on lukuisia maksuttomia toimitusvaihtoehtoja
  • Pakettien vastaanottaminen sujuu helposti
  • Palvelun käyttö ei vaadi vastaanottajalta rekisteröitymistä

Mikäli alue jonne lähetys on matkalla ei ole GLS:llä pääsyä, palautuu lähetys suoraan lähettäjälle. 

HUOM!: Tarkista aina ennen B2B-lähetystä vastaanottajan aukiolo. Lähetys voi lähteä heti palautumaan mikäli yritys on suljettuna.

FedEx 18.6.

Viiveitä voi esiintyä kaikissa jakeluissa.

Ei toimituksia seuraaviin postinumeroihin tai kaupunkeihin:

Turkki: 99000 - 99999

Lisää poikkeuksia Lisää vaikutuksia eri alueille FedEx kuljetuksissa näet täältä >

Bring, GLS, FedEx, Postnord ja UPS -lähetykset yksityishenkilöille ulkomaille kulkevat pääsääntöisesti normaalisti, viiveitä voi esiintyä kaikissa kuljetuksissa. Kotimaan rahti- ja pakettiliikenteessä ei ole vielä havaittavissa poikkeuksia.

Hyödyllisiä linkkejä:

FedEx tilannepäivitykset koronaviruksen osalta >

Matkahuollon tilannekatsaus pakettipalveluille >

Postin tilannepäivitykset maakohtaisesti >

UPS tilannekatsaus kansainvälisiä kuriiritoimituksia varten >

Shipitin avulla pääset lähettämään paketteja vaikka heti Tee lähetys kohdasta, yrityksille suosittelemme rekisteröitymistä saadaksesi käyttöön yrityksille suunnatut palvelut.

Lue lisää palveluistamme yksityisilleyrityksille ja verkkokauppiaille

Lue lisää Shipitin tarjoamista kuljetuspalveluista >