Toimitustapojen hinnoittelu verkkokaupassa

Toimitustapojen hinnoittelu verkkokaupassa

Verkkokauppiaat tietävät, että pakettien toimituskulut voivat vaikuttaa suuresti asiakkaiden ostopäätöksiin. Siksi on tärkeää harkita tarkkaan, miten toimitustavat kannattaa hinnoitella verkkokaupassa. Tässä artikkelissa jaamme vinkkejä toimitustapojen hinnoitteluun, joka houkuttelee asiakkaita ja tukee liiketoimintaasi.


Verkkokauppa ja toimitustavat: Yhdistämisen tärkeys

Ennen kuin sukellamme hinnoittelun yksityiskohtiin, on muistettava, että toimitustavat ovat tärkeä osa verkkokauppaa. Tarjoamalla monipuolisia vaihtoehtoja, voit vastata erilaisten asiakkaiden tarpeisiin.

- Hyvin järjestetyt toimitukset, kuten kotiintoimituksen täsmällisyys, asiakaspalautukset, asiakasviestintä sekä noutopisteen sujuvuus ovat suoraan asiakkaalle näkyvää palvelua, joka vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan verkkokaupasta, vaikka ne olisivatkin eri toimijoiden tuottamia palveluita.Verkkokaupassa jokaisen osan tulee pelata yhteen - siitä syntyy yhtenäinen asiakaskokemus, kertoo Sami Hakanen Shipitin operatiivinen johtaja.

 

Hinta ja asiakaskokemus: Tasapainon löytäminen

Hinnoittelussa tasapaino on avainasemassa. Liian korkeat toimituskulut voivat saada asiakkaat hylkäämään ostoskorin, kun taas liian alhaiset kulut voivat heikentää kannattavuutta. Siksi on tärkeää seurata kustannuksia ja kilpailijoiden tarjoamia hintoja.

- Muista kuitenkin, että isot verkkokaupat pystyvät kilpailemaan pienemmillä tomituskuluilla suuren tarjontansa vuoksi, eli älä sokeana vertaa hintoja, sillä isoilla toimijoilla on varaa ottaa hieman “takkiin” toimituskuluissa tai heillä on osa toimituskulujen hinnoista upotettu tuotteen hintaan. Mieti pystyisitkö sinäkin jyvittämään osan toimituskuluista tuotteesi hintaan, kuitenkin niin ettei itse tuotteen hinta nouse liian korkeaksi, Hakanen huomauttaa.

Kannattaa myös miettiä itse tuotetta, jota myyt verkkokaupassasi.

Onko tuote heräteostos vai tarkkaan harkittu? 

- Esimerkiksi vaatteissa edullinen tai jopa ilmainen toimituskulu saattaa olla ratkaiseva tekijä asiakkaan saapuessa kauppasi kassalle, kun taas vaikkapa tarkkaan harkittu vanhusten apuväline ei kaipaa välttämättä ilmaista toimitusta, vaan enemmin nopeaa tai jopa kotiintoimitusta ja toimituskulu voi olla näin jopa hieman korkeampi, Hakanen muistuttaa.

 

Selkeys ja läpinäkyvyys: Asiakkaat arvostavat selkeitä toimituskuluja

Asiakkaan tehdessä tilausta on tärkeää, että toimitusvaihtoehdot ja -kulut esitetään hyvissä ajoin, mielellään jo ennen kassalle saapumista. Jos asiakas yllätetään korkeilla toimitusmaksuilla vasta tilauksen vahvistamisen yhteydessä, hän voi muuttaa mieltään. Silloin myös ostamisesta voi jäädä negatiivinen kokemus ja kynnys palata verkkokauppaan ostoksille kasvaa.


Monipuolisuus osa asiakaskokemusta: Älä rajoita toimituksia yhden kuljetysyhtiön palveluihin 

Anna asiakkaan määritellä itse, minne hän tilauksensa haluaa toimitettavan, niin säästät aikaa ja vaivaa. Monipuoliset vaihtoehdot parantavat konversiota ja on tärkeä etu, jolla voit estää ostoskorien hylkäämistä. 

- Asiakkaat arvostavat tutkitusti mahdollisuutta valita heille sopiva noutopiste ja jakelutapa, erityisesti harvaan asutuilla alueilla, jossa yhden jakelijan noutopiste voi olla kaukana ja toisen lähellä, neuvoo Hakanen. 

 

Toimitusten seuranta ja asiakaspalvelu: Luo luottamusta asiakkaisiin

Tärkeä osa onnistunutta toimitustapojen hinnoittelua on asiakaspalvelu ja toimitusten seuranta. Asiakkaat arvostavat mahdollisuutta seurata pakettejaan reaaliajassa. Varmista, että tarjoat tätä palvelua ja pidä asiakkaasi ajan tasalla toimitusten etenemisestä. 

Voit esimerkiksi viestiä asiakkaillesi 

  1. Tilausvahvistus - Kiitos tilauksestasi! Olemme vastaanottaneet tilauksesi ja sen arvioitu toimitusaika on x.-x. Lähetämme sinulle toimitusvahvistuksen, kun saamme tilauksesi matkaan.
    Olemme lähettäneet tilauksesi ja tilauksesi saapuu seuraavan x päivän sisällä. Voit seurata tilaustasi (seurantakoodi).
  2. Näin asiakkaasi tietää koko ajan missä tilaus kulkee ja tämä luo luottamusta asiakkaan ja verkkokaupan välille ja saa asiakkaan palaamaan kauppaan uudestaan.


Toimitustavat markkinoinnissa: Hyödynnä sosiaalistamediaa sekä uutiskirjeitä

Voit hyödyntää toimitusten nopeutta ja/ tai monipuolisuutta myös markkinoinnissa. Voit esimerkiksi kertoa, että tehdessäsi tilauksen klo x mennessä, lähtee tilaus vielä saman päivän aikana varastoltamme. Tai voit viestiä asiakkaillesi, että tarjoat monipuolisesti noutopiste-, automaatti- sekä kotiin toimituksia ja näin asiakas voi valita itselleen mieluisamman / helpoimman vaihtoehdon.

 

Johtopäätös

Kun hinnoittelet toimitustapoja verkkokaupassasi, pidä mielessä, että ne ovat osa asiakaskokemusta. 

- Kilpailuetu saavutetaan tarjoamalla selkeitä, monipuolisia ja kilpailukykyisiä toimituskuluja sekä reaaliaikaista seurantaa tilauksen kulusta. Tämä ei vain houkuttele asiakkaita, vaan myös tukee liiketoimintasi kannattavuutta sekä nostaa konversioita, summaa Hakanen.

Jos etsit lisää neuvoja verkkokaupan toimitustapojen hinnoitteluun, ota rohkeasti yhteyttä ja anna meidän auttaa sinua!

 

Rekisteröidy veloituksetta Shipitin yrityasiakkaaksi, aktivoi lompakko tai laskutus ja saat käytöösi kaikki yrityksille tarkoitetut palvelumme sekä hinnat. Rekisteröityminen ei velvoita mihinkään eikä maksa mitään, meillä maksat vain toteutuneista lähetyksistä ilman kiinteitä kuukausimaksuja, ilman piilokuluja!

Ammattitaitoinen logistiikka-alan asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 09-16:00. Muista pyytää meiltä myös ajankohtaiset Shipitin yritysasiakkaille tarkoitetut hinnastot käyttöösi.

  • +358 (0)20 752 8488
  • asiakaspalvelu (at) shipit.fi
  • verkkosivujemme chatissa Shipit.fi


Tehdään yhdessä pakettien lähettämisestä ja hinnoittelusta helppoa ja vaivatonta - Shipit.fi

 

Lue lisää Shipitin palveluista verkkokaupoille 

Kurkkaa kaikki kuljetuskumppanimme sekä heidän palvelunsa

Hyödynnä vienti- ja tuontirahtiamme

Lataa ilmainen verkkokauppiaan logistiikkaopas