Lähettämässä pakettia ulkomaille? Huomioi AKT:n lakkovaroitus
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT on antanut lakkovaroituksen vastatoimena palkankorotuksia ja laadullisia kysymyksiä koskevassa työtaistelussa. Keskustelujen vauhdittamiseksi lakkovaroitus koskettaa peräti neljää eri sopimusalaa, ja työtaistelu koskettaa kaikkiaan noin 9000 työntekijää kuorma-autoalalla, säiliöauto- ja öljytuotealalla, ahtausalalla sekä terminaalitoiminta-alalla. Lakon laajuuden vuoksi vaikutus ulkomaanlähetyksiin on väistämätön.
Milloin lakko alkaa ja mihin kannattaa varautua?
AKT:n lakko alkaa aikaisintaan 15.2.2023 jos työehtosopimusneuvottelua ei saada siihen mennessä ratkaistua.
Työtaistelu vaikuttaa laajamittaisesti kaikkiin lähetyksiin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Erityisesti ulkomaankauppaan lakon vaikutukset iskevät voimakkaimmin. Yksi syy siihen on 1.2. voimaan tullut ahtausalan ylityökielto, joka alkaa kuormittaa pitkittyessään laivayhteyksin liikkuvia tuonti- ja vientikuljetuksia.
Ulkomaantoimituksiin liittyviä kuljetusaikatauluja ei voida mahdollisen lakon aikana taata ja tämä kannattaa huomioida myös ulkomaanlähetyksiä tarjoavan yrityksen verkkokaupassa tai -sivuilla.
Autamme sinua myös lakon aikana
Poikkeustilanteen takia asiakaspalvelumme saattaa hieman ruuhkautua, mutta pyrimme silti aina auttamaan sinua lähetyksiin liittyvissä kysymyksissä parhaan mukaan. Olemme ennakkoon selvittäneet, että lakolla on kaikista vähäisin vaikutus ulkomaanlähetyksissä UPS Express saver -palveluun.
Shipitillä on useita eri kuljetuspalvelukumppaneita, joiden kanssa etsimme haastavissakin tilanteissa parhaimmat ratkaisut asiakkaillemme.
Shipitin vinkkilista mahdollisen lakon ajalle
- Tiedottaminen verkkokaupassa ja sosiaalisessa mediassa: kertokaa asiakkaillenne, että työtaistelu saattaa aiheuttaa toimitusten viivästyksiä
- Lakon vaikutuspiirin ulkopuolella olevien toimittajien käyttäminen väliaikaisesti
- Työtaistelun aikataulun seuraaminen ammattiliiton sivuilta
Olethan rohkeasti meihin yhteydessä, jos kysyttävää ilmenee!
Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 9-16:00
- +358 (0) 20 752 8488
- asiakaspalvelu (at) shipit.fi
- verkkosivujen chatti