Paketin lähetys ulkomaille? Verkkokauppiaiden 10 yleisintä kysymystä ulkomaan toimituksista.

Paketin lähetys ulkomaille? Verkkokauppiaiden 10 yleisintä kysymystä ulkomaan toimituksista.

Olit sitten lähettämässä pakettia Ruotsiin tai Ranskaan, Shipit Q&A kokoaa kasaan verkkokauppiaiden yleisimmät kysymykset ja vastaukset kansainvälisten toimitusten aloittamiseen.

Pakettien lähettäminen ulkomaille tuntuu edelleen pelottavan ja pohdituttavan monia verkkokauppiaita. Kansainvälisten toimitusten aloittaminen ei kuitenkaan tarvitse olla pelottavaa eikä varsinkaan hankalaa! Helpottaaksemme tätä tuskaa, istuimme alas operatiivisen johtajamme, Sami Hakasen, kanssa ja listasimme 10 yleisintä kysymystä ja vastasimme niihin blogissamme!  

Q1: Milloin verkkokauppa voi aloittaa kansainväliset lähetykset?  

Ensinnäkin haluamme muistuttaa, että ei ole mitään estettä rakentaa heti kansainvälisiä toimituksia tukevaa verkkokauppaa. Haluammekin kannustaa vasta verkkokauppaa rakentavia yrittäjiä ottamaan kansainväliset toimitukset huomioon jo verkkokaupan rakennusvaiheessa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaupan on hyvä olla monikielinen tai suoraan esimerkiksi englanniksi. Kustannus lisäkieliversioista on usein pieni, mutta parhaassa tapauksessa mahdollistaa paljon laajemman kuluttajakunnan saavuttamisen. Paketin kuljettamisen näkökulmasta on sama vaiva kuljettaa toimitus Pariisiin kuin Tampereelle.  

 

Q2: Tarvitseeko ulkomaankaupasta ilmoittaa jonnekin etukäteen? 

Jos puhumme EU-maiden välisistä lähetyksistä, aloittelevien kauppiaiden ei erillisiä ilmoituksia tarvitse tehdä sillä vero maksetaan lähtömaahan. Yrityksen tulee hakea tullilta maksuton EORI-numero, jota käytetään tunnisteena asioinnissa muiden EU-jäsenmaiden tulliviranomaisten kanssa. Mikäli toimituksia halutaan laajentaa EU-maiden ulkopuolisiin maihin, tulee näistä toimituksista tehdä erilliset kauppalaskut. Useimmat verkkokauppa-alustat tukevat kuitenkin kauppalaskujen tekemistä, eikä niitä tarvitse enää tehdä erikseen tullin sivuille. Myynnin kasvaessa on hyvä tutustua OSS-järjestelmään, mutta tämä ei ole ajankohtaista ennen kuin ulkomaan myyntisi kasvaa yli 10 000 € / vuosi.  

 

Q3: Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ennen kuin lähettää ensimmäisen paketin ulkomaille? 

Tärkein asia mielestämme on tuotevalikoiman miettiminen. Useilla kuljetuspalveluilla on kuutiohinnoittelu ja esimerkiksi todella suurien pakettien lähettäminen saattaa olla hintavaa. Ns. normaalikokoisten ja pienten tuotteiden lähettämisen kulut ovat kuitenkin lähellä kotimaan hintoja. Erityistä huomiota kannattaa myös kiinnittää kuljetuspakkausmateriaaleihin. Ulkomaille pakettia lähettäessä käsittelijöitä ja lastausvaiheita voi olla jopa yli kymmenen ja paketin tulee luonnollisesti kestää perille saakka.   

Kuluttajille kannattaa myös tarjota useampia erilaisia kuljetusvaihtoehtoja. Ulkomailla kuriiripalvelut ovat lisänneet suosiotaan kuluttajien keskuudessa hieman suuremmista toimitusmaksuistaan huolimatta. Pakettien selkeät seurantamahdollisuudet sekä tarkat saapumisarviot tuovat tutkimusten mukaan asiakkaille turvallisen olon.

Mikäli käyt kauppaa EU:n alv rajojen ulkopuolelle, tulee sinun ilmoittaa kaupan toimitusehdoissa, että vastaanottaja vastaa itse mahdollisista maahantuontiin liittyvistä kuluista esim. huolinta ja verot (alv+mahdollinen tulli). Muuten nämä kulut saattavat kääntyä kauppiaan maksettavaksi.

 

Q4: Miten ulkomaan pakettien palautusprosessi toimii? 

Kansainvälisessä kaupassa suosittelemme lähtökohtaisesti tuotteesta riippuen jättämään asiakaspalautukset loppuasiakkaiden maksettaviksi, tämä myös vähentää turhia palautuksia ja tilauksia.

Mikäli kuitenkin haluat palautuksen tarjota asiakkaillesi, kannattaa palvelusta riippuen palautusosoitekortti luoda jo alkuperäisen tilauksen yhteydessä, suosittelemme kuitenkin palautuslähetykseen kulua mikä tulee loppuasiakkaan maksettavaksi mikäli tilauksen haluaa peruuttaa.

Huomioithan, että palautusprosessista ja mahdollisesta palautuksen hinnasta on mainittava selkeästi toimitusehdoissa. Mikäli et ole tätä ilmoittanut, tulee palautuslähetys verkkokaupan maksettavaksi.

 

Q5: Mitä paketin lähetys ulkomaille maksaa? 

Kansainvälisten toimitusten kuljetusmaksut vaihtelevat lähetettävän paketin koosta ja painosta riippuen. Eri kuljetusyhtiöt laskuttavatkin eri perustein, joten juuri sinun tuotteille sopivimman toimittajan valitsemiseen kannattaa panostaa. Shipitin asiakaspalvelu auttaa järkevimmän toimitusvaihtoehdon valitsemisessa täysin kuluitta. Pienten ja keskikokoisten pakettien lähettäminen ulkomaille ei kuitenkaan maksa merkittävästi enempää kuin niiden postittaminen kotimaan sisällä. 

 

Q6: Tuleeko minulle muita maksuja kuin paketin lähetys? 

Ulkomaisten toimitusvaihtoehtojen tuominen verkkokauppaan Shipitin kautta ei koskaan maksa verkkokauppiaalle ekstraa. Mikäli toimituksia ulkomaille ei ole, ei ole myöskään kuluja.  

 

Q7: Minne ulkomaille on helpoin aloittaa lähetykset? 

Kaikista helpointa on aloittaa kuljetukset EU-maiden sisällä. Kaikkia maita ei tarvitse kuitenkaan avata kerrallaan. Kehottaisimme avaamaan muutaman maan ensin, kuten vaikka Ruotsin, Saksan ja Baltian maat. Jos markkinointibudjettia riittää, niin kehottaisimme testaamaan markkinointia kohdemaissa ja katsomaan, miten lähetykset kehittyy. Ajan kuluessa uusia kohdemaita EU:n sisältä on helppo ottaa mukaan. 

 

Q8: Miten Shipit auttaa verkkokauppoja kansainvälistymään? 

Olemme auttaneet lukuisia verkkokauppoja löytämään heille parhaat toimitustavat ulkomaan toimituksia varten. Haluamme rohkaista pieniäkin verkkokauppoja tarttumaan kansainvälisiin toimituksiin, sillä se ei kustannuksiltaan ole merkittävästi kotimaan lähetyksiä kalliimpaa. Shipitin palveluiden avulla lisäät vastaanottajille tutut toimitustavat kauppasi kassalle ja nostat samalla kaupan konversiota. Sopivimpien toimitusvaihtoehtojen valinnassa autamme mielellämme ja täysin ilmaiseksi! 

 

Q9: Miten ulkomaan pakettien lähetys aloitetaan käytännössä?   

  1. Rekisteröidy palvelumme käyttäjäksi
  2. Lataa Shipit-lisäosa verkkokauppaasi (valtaosalle alustoista ilmainen). Ohjeet tätä varten saat suoraan sähköpostiisi.
  3. Luo maksusuhde Shipitin kanssa. Maksusuhteen luominen ei luo itsessään mitään kuluja. Mikäli verkkokaupassa ei ole lähetyksiä, ei ole myöskään kuluja.
  4. Valitse haluamasi toimitustavat verkkokauppaasi ja hinnoittele ne. Shipitin kautta käytössäsi on kaikki yleisimmät toimitusvaihtoehdot. Huom: mikäli sinulla on jo olemassa oleva sopimusnumero, voit hyödyntää sitä myös Shipitin kautta. Tällöin ilmoitat meille olemassa olevan toimistusyhtiön ja sopimusnumeron. 
  5. Valmista! 
      

Q10: Jos tarvitsen apua, mihin voin olla yhteydessä? 

Asiakaspalvelumme palvelee jokaisena arkipäivänä klo 9-16.

  • Voit hoitaa nopeasti asiasi verkkosivujemme chatin kautta
  • laittamalla meille viestiä osoitteeseen asiakaspalvelu[at]shipit.fi
  • tai soittamalla numeroon +358 (0) 20 752 8488.

 

- Tehdään yhdessä pakettien lähettämisestä helppoa!

Rekisteröidy veloituksetta ja katso, millaisia palveluita voimme tarjota kotimaisille ja kansainvälisille lähetyksille!