MyCashflown pitämä Shipit haastattelu päätyi myös uusimpaan kuljetus ja logistiikka lehteen.

MyCashflown pitämä Shipit haastattelu päätyi myös uusimpaan kuljetus ja logistiikka lehteen.

Logistiikka on oleellinen osa verkkokauppaa ja yrittämistä. Helposti unohtuu että yrityksen logistiikan suunnittelun pitäisi alkaa jo siinä vaiheessa kun valitaan verkkokaupassa myytäviä tuotteita. Tässä artikkelissa käymme läpi logistiikan suunnittelua ja haasteita varsinkin pienten verkkokauppojen näkökulmasta.

Logistiikkatarpeet lähtevät tuotteiden ominaisuuksista ja kaupankäyntimallista

Tavaran koko vaikuttaa monessa tapauksessa suoraan lähetyksien kustannukseen jo tuonnissa. Kannattaa myös huomioida myydäänkö tuotetta kansainvälisesti. Tässä tapauksessa suuri tuote olisi hyvä saada pakattua pieneen tilaan ja sen tulisi mahdollisesti koostua monesta osasta. Mitä pienempään pakkaukseen tuote mahtuu, sitä edullisemmat toimitus- ja varastointikustannukset tulevat olemaan, mikä heijastuu suoraan tuotteen myyntihintaan loppuasiakkaalle.

Kuluttajakaupassa valtti on monipuolinen valikoima

Asiakkaiden tarpeet täytyy ottaa huomioon logistiikkapalveluja valittaessa. Monet asiakkaat ovat tottuneet käyttämään tiettyä logistiikkapalvelua ja haluavat tietenkin tilauksensa useimmiten mahdollisimman nopeasti. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet että asiakkaat vaihtavat helposti verkkokauppaa, jos eivät löydä yhdestä itselleen sopivaa toimitustapaa tai toimituskulut ovat liian korkeat.

Pienen yrityksen tai verkkokaupan voi olla vaikeaa tarjota kaikkia mahdollisia logistiikkapalveluja asiakkailleen:

Sopimusneuvottelut logistiikkapalveluntarjoajien kanssa voivat olla päätäpyörryttäviä.
Ulkomaan ja kotimaan lähetyksien tarkkojen hintojen laskeminen helpottaa kulujen tarkkailua, mutta vaatii paljon aikaa ja vaivaa.
Tuontinoutojen tilaaminen ja suurempien tavaraerien lähettäminen voivat osoittautua haasteiksi.
PK-yritysten lähetysvolyymit riittävät usein yhteen sopimukseen ja lisäpalveluista joutuu maksamaan huomattavasti suuremman kuluerän. Lisäksi hintojen selvittely ja koko tilausprosessin läpikäynti on todella aikaavievää työtä.

Yrityskaupassa nopeus ja imago ratkaisevat

Yritysten välisissä kaupoissa on tärkeää suoriutua lähetyksistä nopeasti ja näyttää laadukkaalta (hyvän palvelun luonnollinen seuraus).

Jos yritys esimerkiksi tilaa näytekappaleen, todennäköisesti he ovat tilanneet samoja näytteitä muiltakin yrityksiltä. Tämän vuoksi kannattaakin käyttää erityisesti näytteiden lähettämiseen nopeita kuriirilähetyksiä. Jos sinun näytteesi saapuu nopeasti perille ennen kilpailijoiden lähetyksiä, yritykselläsi on selkeä etulyöntiasema. Kuriirilähetyksiä pystyt myös seuraamaan tarkasti ja olemaan reaaliajassa yhteydessä vastaanottajaan myynnin varmistamiseksi.

Shipit ratkaisee pienen verkkokaupan logistiikkahaasteet

Shipitissä pyrimme optimoimaan asiakkaille aiheutuvia kustannuksia jo tuonnista lähtien. Mitä aikaisemmassa vaiheesta aloitat logistiikan suunnittelun sitä kilpailukykyisemmin pystyt kauppaa kasvattamaan.

Näin taklaat ongelmia Shipitin asiakkaana:

Tarkistat helposti kuljetushinnat omille kuljetuksillesi jo ennen kuin aloitat kaupankäynnin.
Vältät monimutkaiset sopimusneuvottelut lukuisten kuljetusyhtiöiden kanssa, jolloin säästät aikaa ja rahaa.
Saat kilpailukykyiset kuljetushinnat kotimaahan ja ulkomaille
Saat tarjolle koko maan kattavat kuljetusvaihtoehdot B2B-, B2C- ja jopa rahtilähetyksille.

Kokeilemalla eri logistiikkavaihtoehtoja saat selville, mitkä ratkaisut toimivat parhaiten asiakkaillesi. Shipitin avulla säästät siis selvää rahaa kuljetuskustannuksista, minkä voit käyttää lisämyynnin hankintaan. Näin tuot lisäarvoa asiakkaillesi ja nostat omaa myyntiäsi samalla. Win win!

Haastattelu julkaistiin Kuljetus ja Logistiikka lehden numerossa 1 / 2018.